onsdag 2. mars 2011

Bli med på såprosjekt av Cobaea scandens - Klokkeranke

Jeg hadde bestemt meg for  ikke å så Cobaea scandens - Klokkeranke i år, men etter at jeg var en tur innom bloggen til Claus Dalby og fikk øye på hans klokkerankeprosjekt kom jeg plutselig på at jeg hadde igjen to frø i en gammel frøpose og det gikk selvfølgelig som det måtte gå - vi er i gang igjen.
Startskuddet for såing går i morgen og full av entusiasme  hiver jeg meg på. De er jo utrolig vakre så sant de når å blomstre før frosten kommer.


Bildet over er fra sommeren 2009, da de jeg sådde i fjor vår avgikk med døden da de kom ut av drivhuset. Jeg får bare håpe på bedre lykke med de jeg skal så i morgen.


Her er de to frøene som jeg har igjen fra 2008. Jeg satser på at de fremdeles er spiredyktige :-))


Her er et bilde fra barnehagen våren 2007. Det var det året jeg sådde så altfor tidlig og hadde et himla strev med å få de løs fra gardinene på planterommet. Det var før jeg hadde hørt at det var noe som het topping. En ting er sikkert - når de først har kommet i gang så vokser de som uvær.
Jeg burde nok kanskje ha ventet enda lengre med å så, men det er jo hyggelig å kunne gjøre det samtidig med flere andre.

Bli med du også da!!!!!

10 kommentarer:

  1. Jeg sådde sånne både lilla og hvite for noen år siden. Det var greie planter å så, men de filtret seg så veldig i hverandre. Men fine er de, det er helt sikkert. Gratulerer med det flotte bilder du vant med!

    SvarSlett
  2. Jeg skulle så gjerne prøvd, men har ikke frø! Ifølge Claus bør det være ferske frø for å lykkes, og han anbefalte en nettside som de profesjonelle bruker =( Da skjønner jeg med en gang at dette ikke er noe for meg.....Jeg lykkes aldri med frostpingler! Men jeg ønsker deg lykke til med dine! De er jo så nydelig da!

    SvarSlett
  3. Hei:) Tusen takk for såtips! Jeg har gjort litt "research" før jeg sådde, så akkurat det med å plassere frøene har jeg gjort. I dag har det tittet opp to små spirer, så det har virket:) Spørsmålet er om jeg klarer å få de i blomst før frosten setter inn. Kjekt du blir med på Claus' prosjekt! Blir spennende å se rundt på bloggene hvordan det går! Ha en strålende kveld:) Cathrine

    SvarSlett
  4. Ps! Du har fått en award av meg:) Klikk deg inn på bloggen min og se hva jeg har skrevet om hvorfor du fortjener det! Sov godt:) Cathrine

    SvarSlett
  5. Tillykke med Awarden og go' fornøjelse med såningen af klokkerankerne.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlett
  6. Takk for hilsen fra deg i bloggen min!

    Vedrørende tulipanen min:
    Jeg har dessverre mistet navnet på tulipanen, men spurte på hagEgal, og fikk tips om at den kanskje kan hete Angelique.

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  7. Held og lykke med Klokkerankesåning. Jeg er også med på holdet.

    Hjerteligst
    Zep

    SvarSlett
  8. Lige nu sidder jeg midt i kurset. Med blødgjorte frø, den rigtige jord og potter. Det kan kun gå godt! Dine billeder af, hvor stor grokraft der er i klokkeranker, giver mig også ekstra tro på det.
    Hilsen Ina

    SvarSlett
  9. Nydelig plante! Og ønsker deg lykke til med det prosjektet:)
    Tusen takk for kommentar hos meg!
    Ha en fin kveld!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  10. meg og grønne planter hos meg, er ikke så bra, så jeg blir ikke med, men jeg skal følge med, for blomster og grønt jeg ikke må stelle sjøl, er helt okei ;-)
    god helg!

    SvarSlett