lørdag 12. november 2011

Bloggtørke og høststemning.

Nå er det på tide med et aldri så lite blogginnlegg igjen. Her i heimen har det vært bloggtørke, og energien har gått til helt andre ting.
Jeg tok en liten runde med kameraet her en av dagene, og det er fantastisk deilig at det fremdeles er så mye som holder stand i hagen. I fjor på disse tider lå snøen over landskapet, og vinter hadde kommet for godt. Den forsvant ikke før i mars/april.

Det viser seg at det nye bedet mitt som jeg utvidet i sommer er det med den fineste høstblomstringen. Passer bra det, da jeg ser det så godt fra stuevinduene. Bedet er også det første som møter meg når jeg kjører inn på gårdsplassen.

Her er en liten smakebit.












Kaprifolen har bestemt seg for å ta et siste krafttak før vinteren setter inn.


Primulaen som står rett under kaprifolen ville ikke være dårligere så den kom plutselig på at den skulle blomstre den også.


Clematisene på espalieret ved plattingen har blomstret i hele sommer, og er fremdeles fulle av knopper. Disse har jeg plukket inn stor buketter av, og senest i dag fylte jeg opp to vaser til tross for at det har vært kuldegrader de siste to nettene.




Dahliaene er nå på hell, og i dag tok jeg inn de to siste. Denne derimot hadde jeg ikke hjerte til å ta inn, og den blomstrer trofast ute ennå.


Mine selvsådde Lavendel blomster ennå og de har prydet bedet i hele sommer.


Til sist kommer astersen som ikke har rukket å blomstre de to siste høstene. Den er full av knopper, men bare en av blomstene har åpnet seg, dette til tross for den nydelige og varme høsten vi har hatt i år.
Jeg vurderer å spa den opp til neste år så jeg får plassen ledig til noe som finner det for godt å blomster før snøen kommer.



Ønsker dere alle en fin lørdagskveld.



lørdag 1. oktober 2011

Høstblomstring del 2

Tok en liten rundtur i hagen med kameraet for å forevige den siste blomstringen før vinteren gjør sitt inntog.


Admiralsommerfuglene svikter aldri om høsten bare de finner de plantene de liker best. Her er de på besøk hos Buddeleja davidii og Cimicifuga ramosa 'Atropurpurea' - høstormedrue.





New Dawn


Louise Bugnet


Echinacea 'Hot Papaya' lyser godt opp i bedet, mens Echinacea purpurea 'White Swan'  er mer beskjeden. Lamium maculatum 'Pink Pewter' med sine flotte blader sprer seg godt utover.



Echinopsis Ritro - kuletistel er også en humle- og sommerfuglmagnet.


 Lamium maculatum 'Pink Pewter' og stemor.


Anemone japonica-hybrid 'Kønigin Charlotte'





 Phlox og diverse.




Salvia lyrata 'Purple Volcano' som jeg sådde i vår.


Høsten er en flott årstid, men nå er det høstferie og jeg setter kursen mot varmere land. Gleder meg vilt til en uke på safari i Tanzania og en uke med sol og god mat på Zanzibar.

God helg og god ferie til dere som er så heldige at dere har høstferie denne eller neste uke!

mandag 19. september 2011

Høstblomstring

Høsten har kommet, men til tross for ukevis med regn blomstrer det i hagen. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe på at frosten holder seg borte i noen uker til. Natt til lørdag var det rim på plenen, og isskrapen måtte frem for å fjerne isen på bilvinduene. Heldigvis gikk det ikke ut over blomstringen.

Solhatt - Echinacea 'Hot Papaya'. første bildet er med det samme den springer ut. de to neste er noen dager senere. Denne er ny av året og blomstrer for første gang. Jeg angrer ikke på dette kjøpet.



Vakker rødorange farge som lyser godt opp nå på høsten.






Scabiosa caucasica 'Isaac House' som jeg har sådd selv for noen år tilbake.



Klematisen 'Huvi' fra estlandsimporten.






Sommerfuglbusk - Buddleja davidii får besøk av sommerfugler. I perioder er der mengder av admiralsommerfugler på besøk.



Gerbe rose er ble plantet i fjor høst og klarte seg utmerket i den kald vinteren som var.



Lychnis coronaria 'Occulata' sådde jeg i vår.



 Lavandula angustifolia 'Hidcote Superior' sådd i år.


















Storhjortetrøst - Eupatorium purpureum som jeg har fått av snille hagegale.

Ønsker dere alle en fortsatt god kveld.

lørdag 10. september 2011

Klematisene har startet blomstringen

Da har klematisene endelig startet blomstringen. Sent men godt, og nå er det bare å håpe på at frosten lar vente på seg til de har blomstret ferdig.

Først ute var 'Romantica' som startet for et par uker siden.


Den er litt vanskelig å ta bilder av, da kameraet mitt ikke klarer å fangen den virkelige fargen. Den er mørkere enn bildene viser.


Dette er 'Piilu' som i likhet med 'Romantica' er fra en import fra Estland.


Vakre støvbærere.


'Hagley hybrid' kjøpte jeg i sommer og er et nytt hyggelig bekjentskap.




'Ruutel' også fra estlandsimporten.






onsdag 7. september 2011

Vakker pyntekål

Her forleden dag kom jeg over disse på den lokale Spar-butikken, og jeg klarte selvfølgelig ikke gå forbi.




Vakre farger som minner meg om høst.


søndag 4. september 2011

Dahlia og sommerblomster

Også i år sådde jeg mange forskjellige typer Dahlia og her er noen av de som dukket opp fra frøposene. Litt valmuer og annet har riktignok sneket seg med på bildene, også de har jeg sådd.

Unntaket er Cosmos atrosanguineus eller sjokoladekosmos som den blir kalt på norsk. Navnet har den fått fordi den lukter som sjokolade, noen den faktisk også gjør.

Den kjøpte jeg på gartneriet i vår. Om det er noen som kan gi meg et godt tips på hvordan jeg overvintrer den vil jeg bli glad.



Gult er ikke min favorittfarge, men jeg må innrømme at den lyser godt opp i bedene, og når jeg ser etter så har jeg nok flere gule blomster rundt om i hagen enn jeg trodde :-)


Ønsker dere alle en riktig fin søndag.


fredag 2. september 2011

Drivhus- og pallekarmprosjekt.

Så tidlig som oktober 2008 startet vi på drivhusprosjektet. Den høsten ble bare jordhaugen kjørt bort med trillebår, mens utgravingen av tomta tok vi neste vår. Planen på sikt var også å få orden på hagen bak huset som var mer som en utmark å regne. Vi ville ha drivhus, kjøkkenhage i pallekarmer og en liten skiferplatting til å lene oss tilbake på for å nyte resultatet :-)


Sånn så det ut før vi startet. Legg merk til spaden som står i jordhaugen for det var nemlig den som ble brukt. Min dyktige handyman nektet å leie minigraver for dette skulle gå så greit så. Noe det da også gjorde.



Våren 2009 var tomta ferdig utgravd, sålen er støpt, drenering er på plass og vann og strøm er innlagt.


I september 2009 var drivhuset etter mye strev endelig ferdig montert. Her må jeg komme med en advarsel: Montering av drivhus KAN føre til skilsmisse. I vårt tilfelle gikk det bra, så vidt. Denne advarselen burde følge med bruksanvisningen.


Belegningsstein og hyller er ferdig montert og nå er det bare å vente på våren så jeg får fylle drivhuset med tomat, agurk og annet snadder.


Pallekarmene har fått et strøk av beis og kommet på plass. Nå gjenstår det bare å få urter, salat og diverse grønnsaker til å vokse og trives. Drivhuset er selvfølgelig fullt av tomater, agurk, paprika og chilli.


Skiferplattingen er ferdig. Steinen vi har brukt er rester fra en platting på nedsiden av huset. Det prosjektet kan du se bilder av her. Skiferen på denne ble ikke skjært på vinkelsliper, men bare lagt ned på sand med duk underst, så fylte vi på med singel mellom hellene.


Stokken begynner å komme på plass. Disse kommer fra min dyktige handymans hage og har vært brukt som underlag til en platting som han fjernet. Kjekt med gjenbruk.


Singel er fylt på bak stokkene. Kjempefin plass til herding av planter og til å plassere selvsådde stauder som ennå ikke har fått plass i beda.


Endelig ferdig og sånn ser det ut fra verandaen. Det er ganske stor forskjell fra første bildet :-)


Her fra en litt annen vinkel.


Siste bildet er et skrytebilde av Clematisen 'Romantica' som slynger seg oppover seg bjørka. Jeg trodde ikke den ville trives her, men heldigvis så viser det seg at den gjorde akkurat det som jeg ønsket.

Besøk meg gjerne på Facebook og Instagram