torsdag 3. februar 2011

Verandastemning

Jeg er fremdeles i mimrehjørnet og her er bilder fra sommerens verandasesong.

Så sant jeg ikke står med rumpa i været i hagen og graver :-) og været tillater det vel å merke, tilbringer vi tiden ute på verandaen og plattingen. Vi griller og koser oss, og middagen fortæres som regel ute. Det er veldig praktisk og greit å kunne gå rett fra stua ut på verandaen og så direkte ut i hagen.

 Både små og store koser seg med dette saueskinnet som ble kjøp inn til advent året før. Jeg kom til at det var altfor flott til kun å brukes til jul.


 Her blomstrer Cosmos i forskjellige varianter, i bakgrunn en selvsådd Pelargonia og helt fremme til venster bladene til Melianthus major - Honningbusk som jeg også har sådd. Den overvintrer i drivhuset, og jeg er spent på om den finner på å blomstre i år - om den overlever vinteren.





 Ingenting er som å komme sliten hjem fra jobb, slenge ut puter, ta med radio og PC og tilbringe resten av dagen i solveggen på verandaen. Som regel havner jeg godt under parasollen med noe kald å drikke.


 Rhodochiton atrosanguineum - Blodbeger og selvsådde Pelargonium. Til venstre i bildet, Humle, som jeg er spent på om vil overleve vinteren i krukke.




 Bestemorspleddet som er heklet av garnrester er god å ha på kjølige sommerkvelder.


 Her har også Dahlia som jeg har sådd selv begynt å blomstre, sammen med bla Fuchsia og Pelargonium.


 Pusen Frøya er også glad i verandakos. Særlig når sauen er ledig :-)


 Utsikten går det heller ikke an å klage på.


Snart solnedgang.


Mørket senker seg, men dagen er ennå ikke over. Med stearinlys i alle lykter og en god flaske rødvin er kvelden klar til å nytes under et pledd. Er jeg skikkelig heldig finner pusen Frøya det for godt å beære meg med sitt selskap, og en ting er sikkert, ingenting varmer kalde føtter så godt som en liten pelskledd kattepus.

9 kommentarer:

  1. Heisann!
    Deler gleden med å bo ute hele sommeren. Verandaen og terrassen er gull verdt, ingen steder er bedre når det er varmt og sola skinner, men du kan jo ikke bare slappe av... masse krukkeblomster å vanne!!!
    Det blir vandring i høyden ved Teide i steden for solstoler på båtdekk på Nilen. Jeg har seilt på Nilen før - i disse typiske nubiske båtene, og vet hva Herren i Huset går glipp av. Det byr seg forhåpentligvis en ny sjanse senere - håper jeg for egypternes skyld.
    Armebåndet, kjøpt på museet i Kairo, blir nå også for meg et tydelig symbol på beskyttelse. Har det på meg helt til freden kommer, og roen senker seg! Merkelig å vite at verdiene og kulturminnene nå stor i fare for å bli robba eller ødelagt.
    Ha go' hælj ;:OD)

    SvarSlett
  2. Hei flott terasse du har,med blomster og vakker utsikt!
    Ja,her kan en kose seg både i sola og etter mørkets frembrudd:)
    Gleder meg til vi atter kan tilbringe dagene og kveldene UTE.
    God helg:)

    SvarSlett
  3. For en flott blomstrende oase du har. Skjønner godt at det er fint å komme hjem, når det er dette du kommer hjem til. Håper vi får mange solfylte dager i 2011. Jeg har sådd blodbeger for første gang i år, de spirer godt, gleder meg til blomstring. Ønsker deg en fin helg.

    SvarSlett
  4. Så koselig veranda du har! Det var mange flotte bilder du hadde tatt. Likte spesielt godt det med katten og sauen :) Nydelige blodbegre også!

    SvarSlett
  5. Sukk! Verandaliv = Det gode liv!
    Et par små måneder, så sitter vi der og nyter vårsola :-)

    SvarSlett
  6. Så koselig veranda du har! Jeg ønsker meg overbygd veranda jeg også. Det hadde vi der vi bodde før, og en kunne sitte ute i Trønderværet likevel om det regnet på varme dager.
    Koselig katt du har:)
    Riktig god helg:))

    SvarSlett
  7. Så kjempekoselig veranda/uteplass du har. Masse blomster og koselig sitteplasser, god utsikt. Hva mer kan en ønske.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Flott veranda du har. Ser ut som det går an å kose seg der. Ha en super helg.

    SvarSlett
  9. Nydelig sted du har! Det er kjempedeilig å ha uteplass om sommeren, og det ser ikke ut som om du mangler noe :-) Takk for hilsen og godt tilbud i bloggen min - jeg må bare innrømme at jeg ikke er på hagegal. Har liksom ikke skjønt opplegget :-)

    SvarSlett