fredag 18. februar 2011

Jeg har fått en gjøkunge på planterommet.

Jeg har fått en ukjent spire i potten med Buddleja davidii - Sommerfuglbusk. Er det noen som kan identifisere gjøkungen min? Den ligner nemlig ikke på noen av de andre spirene jeg har. Her ser dere den bakerst i potta. Uansett så kommer jeg til å ta vare på den så får vi se hva det blir til slutt.


Agurken har også kommet godt i gang. I fjor lærte jeg på den harde måten hvor dårlig agurkspirer klarer priklingen så jeg sådde bare ett frø i hver potte og flyttet hele rotklumpen over i en større potte med næringsrik jord. Der får de stå til de skal over til sitt endelige oppholdssted, murerbaljer fra Biltema.


De berømte blodbegrene er også kommet i siget, og fremdeles vil de vokse sent noen uker før de skyter fart og vikler seg sammen til en eneste stor røre. Jeg prikler fire i hver potte, så det er ikke like lett å skille de når de skal plantes ut. Jeg får være flinkere med toppingen i år tenker jeg.


Her i potta med Viscaria vulgaris 'Splendens Feuer' har jeg litt av en priklejobb å gjøre. Jeg orker sikker ikke å prikle mer enn noen få, så er det noen i henteavstand som vil ha, så ta kontakt. Er det noen som vet hva denne heter på norsk? Tjæreblomst som på svensk eller?


Her skal det bli mange tomater til sommeren, gleder meg allerede til å sette tennene i den første modne tomaten.


Ønsker dere alle en fortsatt fin lørdagskveld, og husk det er alltid hyggelig med en kommentar.


15 kommentarer:

  1. Flotte spirer hos deg! Tomatene dine var skikkelige store nå. Mine er bare pingler i forhold, men de kommer raskt nå! Paprikaene er treige...
    Blodbegerfrøene har begynt å spire =)
    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Hm kansje jeg skal prøve meg på litt frøsåing i år,har ikke drivhus
    eller planterom så det må bli stue og kjøkken ;-).Det frister når jeg ser hva andre sår og småplantene titter opp :-)
    Ha ei god helg :-)

    SvarSlett
  3. Så mange flotte spirer du har! Når det gjelder gjøkungen din kan jeg ikke hjelpe, men det blir jo spennende å se hva det blir til slutt!
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  4. Så mye som spirer hos deg allerede. Jeg har ikke sådd tomater enda.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  5. Jeg kan nok ikke hjelpe deg med gjøkungen, men sikkert andre som kan. Har ønsket meg drivhus lenge, alt for mye strev å så inne i huset.
    Ha en riktiog god helg, klem fra mona.z

    SvarSlett
  6. Nei, den gjøkungen kjenner ikke jeg igjen heller. Men søt var den!

    Utrolig hvor langt du er kommet med tomater og alt sammen. Jeg har ikke sådd tomater og agurk enda, men det er like før.

    SvarSlett
  7. Å så koslig å se det spirer og gror,nå kjente jeg at det klør litt i plantearmen,,god helg.

    SvarSlett
  8. Åhhhh så masse flott!
    Det er SÅÅÅ stas med spirer!

    SvarSlett
  9. Gjøkungen din så kjent ut... har du sådd nicotiana...?

    SvarSlett
  10. Ja,her spirer det og gror :)
    Gjøkungen din virker vedig kjent,
    er det løvemunn skal tro??
    Spennende å se hva det blir.
    Jeg starter såing i mars,da er det nok lys.Men har kjempeverbena o.l.
    ute i frosten,skal snart få komme inn :)

    SvarSlett
  11. Jeg har sådd nictiana, men de spirene ser ikke sånn ut. Der har runde lodne blad som er grønne.
    Løvemunn kanskje, men det har jeg ikke sådd så da må frøet komme fra leverandøren.
    Har prikla gjøkungen i dag, så det skal bli spennende å se hva det blir.

    SvarSlett
  12. Jeg foreslår forglemmegei? Har mange av dem, men studerer dem jo ikke så nøye mens de er på den størrelsen...? Lykke til med artsbestemmelsen!

    SvarSlett
  13. Jeg skal love for, at der er gang i spirerne hos dig. Herlige forårstegn.

    SvarSlett
  14. Tre ganger tre hipp, hipp, hurra for vinneren av frøken Solslikk 2011 Frøken Erotika. (Som jeg tror må hete papav vulgæris på latin. He, he!) Det er jo et artig ,kontrastfylt portrett med utrolig knivskarpe detaljer og som vekker denne spesielle følelsen, kan man forlange mer? Velfortjent seier!

    SvarSlett
  15. Du har fått fine tomatplanter allerede du! Jeg har sådd i dag og håper det skal bli mange fine planter. Hege

    SvarSlett