mandag 7. februar 2011

Vår i vinduskarmen

Våren nærmer seg, men akk så sent det går. Da er det deilig å kunne kjøpe med seg litt av den og plassere den i vinduskarmen. Dette er de tre siste Primulaene jeg kjøpte. De første jeg gikk til innkjøp av mistet piffen etter bare noen få dager, og de fikk samme stell og samme plassering som disse som har stått like fine i over en uke nå.






Etter de har blomstret av setter jeg de i oppvarmet drivhus og planter de ut til våren så kan jeg forhåpentligvis få glede av de i flere år.

Når jeg først var på blomstershopping tok jeg med meg et par engelske pelargonier i samme slengen. Som vanlig er de navnløse, men pene er de.



Disse skifter jeg jord på når jeg kjøper de så de holder en stund fremover. Ut på våren klipper jeg de litt ned, potter de om i større potter, setter de ut på verandaen, og så vil de forhåpentligvis glede meg hele sommeren med blomstring.

Så til slutt, det er vel ikke noen som har frø til overs av hvit Lychnis coronaria, Fløyelstjæreblomst vel. Jeg kan betale for frøene, eller bytte om det er ønskelig.
Her kan dere finne ut hva jeg har i bytte. Det er noen få sorter som jeg dessverre er tom for.




3 kommentarer:

  1. Hei!
    Deilig med litt vår i vinduskarmen nå. Håper solen begynner å varme snart.

    Jeg har en utfordring til deg på bloggen min. Ta en titt og se om du tar den.
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  2. Primula er nydelige planter som gir skikkelig vårfølelse. Jeg har også forskjellig erfaring med de. Noen ganger klarer de seg i flere uker, andre faller sammen etter kort tid. Lyst og kjølig er det beste, og at de aldri blir helt tørre. Jeg pleier å sette mine på et fat eller en skål, og gir de vann så de kan suge opp derfra. Jeg har dessverre ikke de frøene du ønsker, men håper du får napp av noen som har.

    SvarSlett
  3. He he! Vi har visst kjøpt nesten maken Primulaer =) To av dem var faktisk helt like! Ja, nå må vi ha litt vår i vinduskarmen, slik at tiden går litt fortere.
    Flotte Pelliser! Likte fargen på dem!
    Jeg har heller ikke Lychnis coronaria alba, men har frø av Lychnis chalcedonica Dusky Salmon, frø kjøpt av akoen på hagEgal! Du kan jo google den! Jeg syns den var flott =)

    SvarSlett