tirsdag 20. mars 2012

Drivhustilbehør

Jeg husker så godt hvordan jeg selv lette rundt for å finne ut hva jeg skulle kjøpe inn til drivhuset, så her kan dere se hva jeg har valgt. Bildet under viser drivhuset etter det var ferdig, og ennå ikke tatt i bruk. Rent og ryddig og masse plass - trodde jeg  :-)




Da jeg endelig hadde bestemt meg, falt valget på  Luxus fra Hobbydrivhus.  Dette var ikke det billigste alternativet, men mer solid enn de andre da profilene er sterkere. Jeg bor på Sunnmøre, og kastevindene her er ikke til å spøke med så valget var ikke så vanskelig. Stormen Dagmar gjorde ingen skade på drivhuset heldigvis.

Trådhyllene og drivhusovnen kjøpte jeg også der. Vifteovnen er en Montana 2000W. Denne kan en også stille inn på kald luft noe som er praktisk på fuktige sommerdager. GrøntFokus har denne ovnen som er noe billigere. Hvordan bra den er aner jeg ikke.




Dessverre så sviktet termostaten på denne ovnen andre vinteren den var i bruk. Heldigvis kom jeg på at det ikke var nødvendig å kjøpe ny ovn, så på Biltema eller Clas Ohlson fant jeg denne termostaten. Det er store fordeler med å bruke en ekstern termostat da du kan henge den opp et stykke fra gulvet, og i god avstand fra ovnen. Du har da bedre kontroll på den faktiske varmen i drivhuset.




Denne fungerer utmerket, men det lønner seg å lese bruksanvisningen godt før du stiller den inn.





 Håper dette var litt matnyttig for de av dere som er nye i drivhusgamet.

Til slutt vil jeg si takk til alle nye følgere som har kommet til i det siste. Hyggelig at dere vil følge bloggen min :-)

Vil du se mer fra hagen min finner du det på Kristins Hage&Drivhus og på Instagram



7 kommentarer:

  1. Dette var nyttig, særlig nå som jeg skal kjøpe nytt drivhus. Jeg hadde det samme som du har, og kommer nok til å kjøpe igjen det samme!

    Flott innlegg!

    SvarSlett
  2. hmmmm var det bruksanvisningen jeg ikke har lest godt nok tro... Høres deilig ut å bare kunne stille inn gradene og stole på at de holder seg sånn ca der... men kanskje jeg skal prøve igjen... men ny ovn må jeg ha:) Takk for at du deler. De hyllene ser kjempefine ut, har lenge tenkt på å kjøpe slike... Man får jo brått masse masse plass:)

    SvarSlett
  3. Takk for tips om termostat! Disse drivhusovnene holder nemlig ikke stort mer enn EN sesong, kvaliteten står ikke akkurat i forhold til prisen. Har hatt to stykker og har gitt dem opp...

    SvarSlett
  4. Takk for godt tips om termostat ja. Jeg kjøpte i fjor den som Grønt Fokus har og enn så lange virker den fint. Jeg har så kort vei til drivhuset at jeg stiller den inn etter hvor kaldt de melder det den natten. Men en termostat er jo et smart hjelpemiddel.

    SvarSlett
  5. Så fint drivhus du hadde, den termostaten var inntresang, æ har bare sonn vanlig kvikksølv termometer på veggen og d smeller sundt når varmen blir fort inntens om sommeren :)

    Ha en fin dag hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  6. Og hvis noen har mistet bruksanvisningen til sin termostat fra Clas Olson så har jeg scannet min for sikkerhetsskyld. Deler den gjerne.

    SvarSlett
  7. Kjekt og finne slike innlegg:) jeg ser på tilsvarende termostat fra hobbydrivhus (http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=263&idkategori=28&startrow=)til montana ovnen, men den koster 985,- kontra clas O sin til 249,- Noen som har erfaringer med bruk av termostat/vifte i juliana mini 2 (den som er festet til husveggen)?
    Mvh
    Mona

    SvarSlett