søndag 28. oktober 2012

Hjemmelaget fuglemat

Nå har snøen kommet til Sunnmøre, og det er på tide å starte fuglematingen for fullt. Det er flere uker siden jeg fant frem materen og fylte den med solsikkefrø, men i helgen fikk jeg for meg at hjemmelaget fuglemat var tingen.

Delfiafett, nøtter og havregryn ble innkjøpt, og i kjøkkenskapet hadde jeg liggende diverse andre frø etter at jeg tidligere i år fikk et anfall av knekkebrødbaking - noe som gikk fort over, baking er ikke min greie for å si det sånn :-)





Fuglene derimot ser ut til å sette pris på godsakene, og ute på matstasjonene er det et yrende fugleliv som både jeg og pusen Frøya setter stor pris på. Frøya er en like ivrig fuglejeger som jeg er en ivrig knekkebrødbaker, så her i gården dør fuglene av alderdom - heldigvis :-)

Jeg brukt melkekartonger som former, og etter at fettet hadde stivnet stakk jeg hull med en saks og stakk kvister gjennom så fuglene skulle ha noe å sitte på. Før jeg fylte i røren bandt jeg en kvist til tauet og satte ned i kartongen for oppheng. Til jul vurderer jeg å fylle sandkakeformer med fuglemat og heng opp som nyttig pynt i bjørketreet bak huset.




Det er ikke bare hjemmelaget fuglemat som faller i smak. Nøtter er også godt!



Jeg var også så heldig å få storfint besøk av Sidensvans i dag. Det er ikke hver dag jeg ser disse flotte fuglene i hagen. De beæret meg ikke med et besøk på matstasjonen, men der i gården er det vel frukt og bær som står på menyen.



Lyst til å lage din egen fuglemat, oppskrift på finner du her hos Anne på Moseplassen


Ønsker dere alle en fortsatt fin søndag!

Til orientering, jeg er nå så heldig at jeg har 99 følgere - blir du nr. 100?





11 kommentarer:

  1. Det er kjempe koselig med fugleliv i hagen. Vi pleier også å lage egen fuglemat. Gøy for ungene å være med på! Det med kvisten i, det var jammen lurt!

    Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  2. Denne matstasjonen var flott!..lurt med kvistene igjennom:)
    Koslige bilder fra hagen din:))

    SvarSlett
  3. Så koselig at du har laget meiseboller nå, og veldig hyggelig at du lenker til min gamle post :D

    Driver og utarbeider nye oppskrifter nå faktisk, og tar bilder i vilden sky. Blir første saken min for Osloby.no :)

    SvarSlett
  4. Glemte helt å si at jeg synes det var fiffig og interessant at du stakk inn grener slik. Jeg dropper det hos meg for det blir missbrukt av skjæra, men er sikker på at svartrtrosten hadde blitt overbegeistret :)

    SvarSlett
  5. Supergod idé at lave fuglefoder selv, og det ser ud til at fuglene har godkendt det også :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlett
  6. Ja dette er snadder :o)
    kjøpte kokosnøtter på felleskjøpet med snaddermat og de fyller jeg opp igjenn med hjemmelaget når de er blitt tomme :o)
    Ha ei fin uke.

    SvarSlett
  7. Så smart - dette vil jeg prøve:) Takl for tips!

    SvarSlett
  8. Ja det er viktig og mate fuglene nå, fine bilder.

    Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  9. Koselige bilder :) Sidensvans har jeg aldri hatt besøk av. Heldige deg!

    SvarSlett
  10. Det er så koselig med småfugler i hagen! Hjemmelaget fuglemat blir foretrukket hos meg også. Jeg har ikke begynt foringen enda, men satser på å starte denne uken.
    Sidensvans er en vakker, men sjelden hagegjest!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  11. Her var det virkelig hotell severing til dei koslige små.
    Smart fuglemat du har laga.
    Har endelig fått ur fuglemataren min og så håper på snarlig besøk :))
    Ha ei god veke.

    SvarSlett