søndag 19. august 2012

Ukjent rød rose, trenger hjelp med navn :-)

Er den noen som kan hjelpe meg med navn på denne klatrerosen? Den kommer fra en hage anlagt på 50-tallet, og ble min da de nye eierne ikke ville ha den.

Fargen er den samme som på Heidelberg, men blomstene er en del mindre. Heidelberg ca 13 cm mens denne har blomster på ca 7 - 8 cm i diameter.  Den dufter ikke, remonterer og jeg tror den får nyper på høsten, men er ikke helt sikker på det :-)






Fargen er mer "rødlilla" enn bildene viser.


Nye torner er ganske røde, men på de eldre grenene blir de brunere.



Blanke mørkegrønne blader.



Knopper og blomster i klaser.





Nå er den er ca 2 meter høy, men jeg tror nok den kan bli høyere enn det. Blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg med navn.



2 kommentarer:

  1. Hei! Den der ligner mistenkelig på min Rosa 'Blaze Superior" som jeg har i feriehagen. Den er nok ikke så gammel som 1950, men ihvertfall minst 30 år.

    Finnes bilde av den på Skyggebalkongen, hvis dette virker kan du klikke her. Ellers velger du tag Rosa. Den er nr 2 i det innlegget.

    Se igså her, der står det bl.a.: "Introduced in United States by Jackson & Perkins Co. in 1950 as 'Blaze Improved'."

    SvarSlett
  2. Leste teksten din igjen; min dufter men må stikke nesen inni blomsten, merker ikke noe om jeg går forbi. Kan jo være vi har ulike varianter av den.

    SvarSlett