fredag 13. mai 2011

Undervatning til tomatar.

Det å rusle ut i drivhuset og plukke sine eigne heimedyrka tomatar gir meg alltid ei kjensle av lykke :-) og i tillegg så smakar dei så himla godt. Her viser eg korleis eg har valt å gjere det, og korleis eg har ordna meg eit system for undervatning så eg slepp å vatne kvar dag.

Eg kjøpte 17 liters bøtter for ein billeg penge på Biltema. Desse var uten hol, så jeg bora hol ca 5 cm oppe på siden for å ha eit reservoar av vatn i botnen der eg la puter som eg sydde av eit tynt stoff.

Putene fylte jeg med lecakuler og når sesongen er over kan eg berre dra opp glidelåsen, tømme ut lecaen og spyler dei med hageslangen så er de klare til nytt bruk neste år :-)



Før eg plantar sett eg et plastrør med ca 5 cm i diameter ned i pottene som eg brukar når eg vatnar.
Fordelen med å ha glidelås i putene er at jeg lett kan åpne de og fjerne røtter fra tomatplantene.







Litt arbeid er det nok å dyrke tomatar, men når dette vert resultatet får ein løn for strevet! Her finn du fleire blogginnlegg om dyrking av tomatar.





Følg meg også på facebook Kristins Hage&Drivhus og på Instagram

17 kommentarer:

  1. Dette var jo kjempe smart. Du har virkelig jobba med disse putene!

    SvarSlett
  2. Det lyder meget smart. Måske skulle du prøve, at få patent på puderne eller få dem produceret og solgt i større stil:-)

    SvarSlett
  3. Smart og veldig profesjonelt resultat. Dette er jo den forretningsideen, løse trekk i ulike størrelser som folk kan fylle selv. (og nå ser jeg at Ina har tenkt samme tanke)

    SvarSlett
  4. Hmm kanskje jeg starte storproduksjon og selge til hagegale.
    det hadde vel vært noe det :-))))

    Takk for hyggelige kommentarer.

    SvarSlett
  5. Veit du, jeg har tenkt på å sy puter noen ganger ja, men det har ikke falt meg inn å sy glidelås i de. Det var jo genialt!

    Og da veit vi hva du gjør til vinteren, syr puter og selger via hagegal eller egen eplabutikk :D

    SvarSlett
  6. Supersmart idè! Og det med gjenbruk er jo praktisk da. Selv har jeg brukt steiner i bunnen, men metoden din er absolutt å foretrekke!
    Jeg heier på deg, og skal legge inn stemmen min!
    Lykke til!

    SvarSlett
  7. Lekkert resultat :-)
    Dessverre kan jeg ikke sy - særlig ikke glidelås...

    Super salgside!

    SvarSlett
  8. Vad praktisk du är, dragkedja för återbruk, det hade jag nog aldrig kommit på. Och flottören! Detta bådar för stora fina skördar.
    (plantasjen hadde løkene i høstes..)

    SvarSlett
  9. I fjor prøvde jeg de vaskeposene som man bruker i vaskemaskinen, de svarte/hvite nettingposene.

    SvarSlett
  10. Heisann!

    Kjempelurt!
    Har ennå ikke kommet skikkelig i gang med dyrkinga fordi drivhuset først ble ferdigreparert i helga.
    Vindusplatene blåste jo av i vinden før påske. De fløy hus i mellom ... Jeg var i Frankrike da, men Herren i huset måtte hente flere oppi veien.
    Tror jeg får tre aprikoser... gleder meg til å smake ;:OD)

    SvarSlett
  11. Og da er jeg innom for å gratulerer med finaleplass :)

    SvarSlett
  12. Smart tips! :)
    Disse tomatene har det toppers med din omsorg, tid og stell! ;)
    Lykke til!

    SvarSlett
  13. Det er jo et genial tips. Jeg har set idéen før, men havde glemt det igen. Tak for tipset, og min stemme er hermed givet.

    Ha' en dejlig soltig dag ;-)

    SvarSlett
  14. Jeg lurer på hvor du fikk tak i slike rør?
    Og så lurer jeg på det med vanning. Du sier korken flyter opp så du ser hvor mye vann det er- hvor mye vann skal det være?

    Jeg tenkte å prøve å lage et lignende system. Har fått samboeren til å bygge noen kasser til meg til å ha tomatene i. Tror du jeg bør fore disse med plast, eller vil det være ok med fiberduk i bunnen? Oppå noen steiner?

    SvarSlett
  15. Lisbeth Larsen7. mai 2016 kl. 14:05

    Hei, smart med rør - hvor langt ned setter du dem - til pottebunnen eller til overkanten av lecaen? :-) Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg plasserer røret heilt ned til lecakulene på bunnen av potta.

      Slett