lørdag 20. august 2011

Roseblomstring og Lykkefund på ville veier.

Her er noen av rosene som jeg har i hagen. Ingenting er vakrere enn roser når de blomstrer.



Heidelberg
Dette var den første rosen jeg kjøpte, og til en forandring har jeg klart å ta noen bra bilder av den. Jeg har problemer med å få frem konturen på røde blomster.



New Dawn
Dette er en rose man ikke kommer utenom. Flott bladverk og frisk som få. Tåler også å stå ganske skyggefullt. Også dette er en av mine første roser.




Louise Bugnet.
Denne ble plantet som hekk i fjor høst, og blomstrer for første gang. Flott rødfarge på knoppene og ferdig utsprunget er den hvit. Nå står den full av knopper, og kommer nok til å blomstre til frosten kommer. Veldig fornøyd med denne.





Rosa Mundi
Denne har overvintret ute på verandaen i en potte, og til min store overraskelse overlevd. Det gjorde ikke de andre rosene som sto ute i krukker. Vinteren på Sunnmøre var hard i år. Minner meg om sukkertøy :-)



Gerbe Rose
Ny av året og blomstrer for første gang. Det er meningen denne skal vokse i en bue over inngangen til skiferplattingen på nedsiden av huset, men da må den henge i å vokse ellers så får jeg ikke den rosebuen før jeg blir pensjonist :-))




Peace.
Nykommer dette også og står i krukke på verandaen.  Kjempestore blomster. Klok av skade så får vel denne overvintre i oppvarmet drivhus i vinter.



Rhapsody in Blue.
Nydelig blålilla farge og den blomstrer trofast år etter år. Første vinteren stod den i krukke og overlevde. Må legge til at den vinteren ikke var så hard som de to siste vi har hatt på disse kanter.



Rosa 'Constance Spray'
Ny av året og dessverre med kort blomstringstid. Kun tre uker på sommeren. Den har derfor fått følge med fire klematiser som ikke har blomstret ennå i år. 



Rosa 'Abraham Darby'
Nydelig rose med vakre farger. Husker ikke om denne har blomstret i år og aner ikke om den remonterer. Får ta meg en tur ut i hagen og sjekke.




Aloha.
Denne har jeg hatt i et par år nå, og i fjor fant den det for godt å ikke blomstre. Flott rose, men jeg liker den best før den springer ut.



Lykkefund.
Voksevillig rose som lett kan ta overhånd. Blomstrer som besatt noen uker midt på sommeren. Knoppene er svakt rosa, og blomsten hvit når den springer ut.

Her ser dere Lykkefund på ville veier. Sånn kan det gå når en reiser bort tre uker midt på sommeren. Jeg burde nok ha tenkt meg bedre om før jeg plasserte den under verandaen :-))



 På vei opp gjennom verandabordene..........


og  videre opp veggen, bak nummerskiltet og opp til takutspringet der den tar til venstre. Om et par uker tenker jeg den runder hushjørnet.





11 kommentarer:

  1. Vakre roser. Du verden for en voksekraft på Lykkefund. Den står allerede på ønskelisten.

    SvarSlett
  2. hehe - lykkefund er jo en sak for seg selv. Den har en utrolig voksevilje. Har hatt lite blomster på den i år, men så mye nye skudd som peker i alle retninger... og alle de andre rosebildene var flotte! I år har dessverre mange rosene ikke sprunget ut pga regnet. Sånn vil vi jo ikke ha det!

    SvarSlett
  3. Du har mange flotte roser :) Rosa 'Abraham Darby' og Aloha var utrulig flotte. Utrulig til voksevilje hos Lykkefund då ;)

    SvarSlett
  4. Ja, Lykkefunn går dit den vil og er et funn ;) Det er nok ikke særlig lurt å ha den under verandaen - hehe! Abraham Darby skal i prinsippet blomstre hele sommeren og hvis ikke Gerbe Rose vil bli særlig stor, kan du jo bytte med Lykkefunn på buen. Jeg har Helenea Hybrida på buen, sammen med New Dawn -og det ser ut til å bli veldig bra, men den må kultiveres. God søndag.

    SvarSlett
  5. Fantastiske roser hos deg! Selv har jeg New dawn og Lykkefund. Ingenting gjør meg så glad som roser.
    Ønsker deg en herlig søndag :)

    SvarSlett
  6. For noen flotte roser og voksekraft på Lykkefund :)
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  7. Jeg må le av lykkefunden din! Hadde faktisk New Dawn (!) på slikt besøk for et par år siden, før de beinharde siste vintrene. Nå er heldigvis N.D. på vei opp igjen fra 50 nedskjærte cm, og jeg har lært å lede henne sidelengs...

    Lykkefund passer bedre i et tre!

    SvarSlett
  8. Nydelige roser! Selv er jeg altfor skeptisk til tornene på rosene, så derfor har det blitt kun to Lykkefund som praktis talt er uten torner ;o)
    Jeg ser at det kommer lange skudd helt nede fra roten, og desse har jeg klippet av, for er ikke det noe de kaller for villskudd? Den er vel podet, så skal desse bort, eller er jeg helt på villspor? Flott er den i alle fall, og dufter fantastisk!

    SvarSlett
  9. Så mange nydelige roser du har i hagen, flotte bilder! Virkelig voksekraft på Lykkefund :)

    Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
  10. Fantastiske roser :D Elsker New Dawn jeg og.Den aller første rosen min.Den overlevde i en murbøtte uten næring en hel sommer mens vi pusset opp hagen. Den vokser villig og mye. MEn du verden for en voksekraft det er på "lykkefund" Er det virkelig mulig at den kan vokse så mye på så kort tid?? Den må jeg teste ut. Trenger noe som vokser FORT. Takk for titten :D

    SvarSlett
  11. Heisan,
    Skal si du har mange nydelige Roser. Har en Rosa Muni og denne er full av knopper. Gleder meg til disse viser all sin ynde. Jeg lurte på om du kan hjelpe meg å svare på hvordan jeg får inn bloggikon og bilde til bloggliste/linker til andre sider?
    Hilsen Katarineshage

    SvarSlett